V rakouském Linzi proběhlo na podzim 2018 neformální zasedání Rady EU pro energetiku. Právě zde ministři energetiky členských zemí podepsali tzv. Vodíkovou iniciativu – Hydrogen Initiative. K deklaraci se připojila i Česká republika.
Cílem Vodíkové iniciativy je především upozorňovat na možnosti, které přináší užívání vodíku jako paliva v dopravě a energetických sektorech. „Zelený vodík skrývá velký potenciál pro dekarbonizaci evropské ekonomiky. Komise Vodíkovou iniciativu vřele vítá, protože bude dále rozvíjet inovace napříč EU.“ upřesňuje Miguel Arias Cañete, komisař pro energetiku a ochranu klimatu.
Kromě dekarbonizace energetických systémů je další možností využít vodík pro krátkodobé i dlouhodobé ukládání energie nebo ho přeměnit na obnovitelný metan. Jde o technologii Power2Gas (P2G), která funguje na principu přeměny elektřiny na plynná paliva.
Díky technologickému pokroku rostou i možnosti využití vodíku v dopravě. Tuto čistou energii využívají prozatím hlavně autobusy, kamiony nebo osobní auta. Co se týká vlakové dopravy, tak v německém Dolním Sasku jezdí od září 2018 první vodíkový osobní vlak na světě. Vlak Coradia iLint od francouzské společnosti Alstom pohání jen vodíkové palivové články a může jet rychlostí až 140 km/h. Jedná se o první vlaštovku, v dohledné době má společnost dodat ještě dalších 14 vlaků s vodíkovými palivovými články.