Čistá mobilita

ekomobilita

Věděli jste, že první vůz se spalovacím motorem bylo vlastně auto na vodík? Už v roce 1807 ho vyrobil švýcarský inženýr de Rivaz. Současné vodíkové technologie však než spalovací motory využívají téměř výhradně palivové články. V nich se prostřednictvím reakce vodíku s vodou vyrábí elektrický proud, který vozidlo pohání.

Vodíkové auto je tak v podstatě typ elektromobilu. Během provozu nejsou produkovány žádné emise a jediným vedlejším produktem je voda. Doplnění paliva, tedy vodíku, trvá prakticky stejně dlouho, jako natankovat benzin nebo naftu, podobný je i dojezd vozů.

hydrogen car

Palivo budoucnosti

Fosilní paliva se dříve nebo později vyčerpají, jejich spalování navíc uvolňuje kysličník uhličitý, který urychluje klimatické změny. Naopak vodíku je na Zemi téměř nevyčerpatelné množství a nepodílí se na zvyšování emisních plynů.

Automobily a autobusy na vodíkový pohon jsou tak řešením jak pro veřejnou hromadnou dopravu, tak pro osobní potřebu.

Většímu rozšíření vodíkové mobility v současné době brání především chybějící síť plnících stanic pro doplňování paliva a zatím poměrně vysoká cena vodíkových aut.

Proto je nutná podpora státu, krajů a velkých měst v rámci Národního akčního plánu čisté mobility, ale i zapojení soukromých společností.

Vodíková mobilita v praxi

Zatím jediná neveřejná vodíková čerpací stanice je v Neratovicích, kde od roku 2009 jezdí hybridní autobus. V následujících letech by mělo dojít k výstavbě dalších čtyř plnících stanic v Brně, Ostravě, Praze a Lovosicích, po této první vlně by měly relativně rychle následovat další.

Nově bude podporovat využívání vodíkových pohonů ve veřejné dopravě Moravskoslezský kraj společně s Ostravou.

Prvním masově vyráběným vozem na vodíkový pohon je od roku 2014 Toyota Mirai, vodíkový elektromobil představila i Hyundai a Mercedes, brzy se mají přidat další automobilky.

Co se kde píše

small symbol

Přidejte se k nám

Nechte se informovat o novinkách projektu a dalších aktualitách týkajících se vodíkové budoucnosti.

Váš e-mail je v dobrých rukách. Budeme na něj zasílat pouze informace o projektu, přibližně 1× za měsíc. Na nic jiného jej nepoužijeme. Ochrana osobních údajů.